Ontwikkelingen bij Jumbo op het gebied van online bestellen

BEKIJK AANBIEDINGEN

Als laatste grote supermarktketen in Nederland lanceerde Jumbo ruim een jaar geleden zijn webwinkel. ‘Een mijlpaal’, noemde algemeen directeur Frits van Eerd de online supermarkt destijds. Hoe gaan de online zaken van het Veghelse concern een jaar na het startschot en waar liggen de knelpunten. De verwachtingen van Jumbo.com waren hooggespannen, mede door de lange aanloop van de keten en zijn ambities. “We gaan er alles aan doen om ook online alle verwachtingen te overtreffen”, verklaarde ceo Frits van Eerd bijvoorbeeld. En Jumbo mocht dan niet de eerste zijn met een online supermarkt, daardoor kon de keten juist leren van andere spelers.

Afhaalpunten en maaltijdboxen

Ondanks de lange aanloop houdt de keten het gaspedaal op online vlak inmiddels ingedrukt. Deze week passeert Jumbo bijvoorbeeld de grens van 150 afhaalpunten voor de online boodschappen en achter de schermen wordt gewerkt aan een maaltijdbox. Hoe die eruit ziet, is nog niet duidelijk. Het uitgangspunt is in elk geval dat de boxen ‘bereikbaar en betaalbaar zijn voor het grote publiek’. De keten kan nog niet zeggen of de boxen worden thuisbezorgd. Aangezien Jumbo volgend jaar echter ook met thuisbezorging start, ligt dat voor de hand.

Toenemende concurrentie

Zou Van den Berg nog steeds zo ontspannen zijn nu de online boodschappenmarkt steeds voller raakt? Jan Linders, Ekoplaza, Plus en zelfs discounters Aldi en Lidl geven hun online ambities bijvoorbeeld steeds meer vorm, terwijl nieuwe toetreders als Picnic een compleet ander businessmodel hanteren. En daar komt bij dat de markt voor online boodschappen in ons land nog altijd klein is. Wanneer het online omzetaandeel daadwerkelijk aanzienlijk is, is lastig te zeggen, erkende commercieel directeur Colette Cloosterman onlangs nog in het magazine RetailTrends. “Het zit nog zo in het patroon om voor je boodschappen naar de supermarkt te gaan.” (bron: z24.nl)